Home » » Lirik Lagu Negeri Johor

Lirik Lagu Negeri Johor

Lagu Kebesaran Negeri Johor - Lagu Bangsa Johor

Allah peliharakan Sultan
'Nugerahkan dia
segala kehormatan
sihat dan ria
kekal dan makmur
luaskan kuasa
naungkan kami
rakyat dipimpini
berzaman lagi
dengan merdeka bersatu hati

Allah berkati Johor
Allah selamatkan Sultan



Lagu Bangsa Johor adalah lagu kebesaran negeri Johor Darul Takzim. Lagu ini digubah oleh konduktor muzik Armenia, Mackertich Galistan (juga digelar MG Abdullah) dan liriknya dikarang oleh Kapten Hj. Mohamed Said bin Hj. Sulaiman (1876-1955).

Dipadankan pada tahun 1897 daripada "Dondang Sayang", sebuah lagu Melayu yang masyhur, dan dipersetujui oleh Sultan Ibrahim, ia tidak mempunyai lirik sehingga 1914. Semasa itu, Hubert Allen Courtney (1878-1959), seorang kakitangan daripada Hong Kong Bank di Johor Bahru, mengarangkan liriknya dalam Bahasa Inggeris dan ia diterjemahkan oleh Kapt. Hj Mohamed Said dalam Bahasa Melayu.

Lirik Lagu Negeri Johor @ Lirikami

13 Komen:

Tanpa Nama berkata...

YA BETOLLLL

Tanpa Nama berkata...

kang kena marah dengan rakyat johor baru tau

Tanpa Nama berkata...

lame dah x nyanyi lagu nie..teringat lak zaman persekolahan dlu..

Tanpa Nama berkata...

teringat kembali masa perhimpunan setiap hari Ahad (cuti Jumaat & Sabtu)...wajib kena nyanyi lagu ni

Tanpa Nama berkata...

luaskan kuasa mu johor....

Tanpa Nama berkata...

go johor!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

cikgu suruh cari lirik ni....

Tanpa Nama berkata...

best

Tanpa Nama berkata...

Very helpful! Thanks ☆★Tis

Tanpa Nama berkata...

baru betul hidup johor

Tanpa Nama berkata...

johor noob!!

Tanpa Nama berkata...

Johor bangang gilee siall

Tanpa Nama berkata...

kurang ajar sape lah cakap (johor bangang gilee sial)macam lah negeri dia tu bagus sangat..aku duduk kat melaka takde pun cakp camtu walaupun aku tak suka!.tempat lahir aku kat johor ...aku marah kalu orang cakap benda tak elok..aku sayang negeri aku! JJJOOOHHHOOORRR TTTEEERRRBBBAAAIIIKKK III LLLOOOVVVEEE JJJOOOHHHOOORRR!!!

Catat Ulasan


Rahsia Kuruskan Badan. Keterangan lanjut,sila klik sini
 
◄Design by Lirikami